Meer dan 80% van de verzekeraars in Nederland keert bij opstal- en inboedelschades geld uit in plaats van dat ze kiezen voor herstel in natura. In tegenstelling tot de rest van Europa, waarbij dit zo’n 60% is. Dit is spijtig, de gedupeerden zijn juist vaker tevreden met herstel in natura terwijl de kosten lager uitvallen voor verzekeraars. De beren op de weg die verzekeraars zien, zijn niet helemaal terecht. In dit artikel meer over hoe schadeherstel in natura op een duurzame manier kan plaatsvinden.
Wat is herstel in natura
Herstel in natura betekent dat er in plaats van een gelduitkering de schade wordt hersteld. Wanneer herstel in natura plaatsvindt scheelt dit de gedupeerden een hoop werk. Al het gedoe wat hierbij hoort zoals een hersteller zoeken tot aan het insturen van offertes en facturen, hoeft niet meer. Hierdoor kunnen verzekeraars dus een hogere klanttevredenheid krijgen. Wordt de schade goed afgehandeld? Dan is de kans op vervolgschade lager en is iedereen goedkoper uit. De reden dat herstel in natura niet de norm is in Nederland, zijn de vele risico’s die verzekeraars zien. UninU vindt dat herstel in natura ook prima in Nederland mogelijk is. Maar voor het goed uitvoeren van herstel in natura is een aantal zaken nodig. Zo moeten de schades in één keer goed worden gerepareerd, dient het proces goed te worden aangestuurd en moet iedere opdracht als uniek worden behandeld. Hieronder per punt hoe UninU zorgt dat het herstel in natura goed wordt uitgevoerd.
Het UninU platform is ingericht voor herstel in natura
Herstel in natura staat of valt bij het goed bijhouden van het gehele proces. Wil herstel in natura in Nederland de norm worden, dan moeten verzekeraars gegarandeerd zijn van een lagere claim. Deze lagere claim kan bij herstel in natura alleen gegarandeerd worden als het hele proces wordt bijgehouden in één systeem, zo is de kans op fouten het laagst. In het UninU regieplatform kunnen zowel de behandelaars, de herstellers als de medewerkers van UninU aan de slag om het herstel in natura zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarnaast houden we al het telefooncontact tot aan de afhandeling van de facturen en offertes in het eigen regieplatform. De verzekeraar wordt hierdoor in het gehele herstel van natura proces ontzorgd. Het hele proces van herstel in natura kan hierin gevolgd worden.
De gehele keten van herstel in natura
Verzekeraars geven aan dat de lagere claim bij herstel in natura een groot pluspunt is. UninU weet dit te waarborgen door de keten waterdicht te maken en duurzaam te werken. Dit wil zeggen, alles in één keer goed doen. Herstel in natura moet duurzaam zijn en daardoor worden onze herstellers uitgezocht op het GroenGedaan! keurmerk, die wij zelf ook dragen. UninU screent alle herstellers, monitoren en evalueert de reparaties. Daarnaast is het regieplatform ISAE 3402-type 2 gecertificeerd, waardoor op het gebied van informatie, het gehele herstel in natura keten is dichtgetimmerd.
Iedere zaak is uniek bij herstel in natura
We zeiden het al, we hebben een eigen callcenter, dat is niet voor niets. Geen schade is hetzelfde en daardoor moet schade apart worden behandeld. De mooiste systemen gaan dit niet waar kunnen maken, dit is mensenwerk. Wanneer je schade hebt is dit al vervelend genoeg, het is dan ó zo prettig wanneer je een vriendelijke medewerker aan de lijn hebt die jouw probleem in een keer verhelpt. Aan de zakelijke kant heeft dit ook voordelen, zo noemden we eerder al de voordelen van duurzaam herstel in natura. UninU heeft professionele callcentermedewerkers die specialist zijn in herstel van natura. Zo verrijken de mens het systeem waardoor iedereen tevreden is.
From call to smile
Meer weten over duurzaam schadeherstel? Duurzaam schadeherstel – Wat het is en het GroenGedaan! keurmerk – UninU